W lokalu gastronomicznym. Najczęściej popełniane błędy podczas obsługi

15 maja 2018 ABC Aktualności
W lokalu gastronomicznym. Najczęściej popełniane błędy podczas obsługi

W lokalu gastronomicznym
Najczęściej popełniane błędy podczas obsługi

Menu, z którego nic nie wynika

Menu to wizytówka lokalu. Jego druk powinien być zatem wykonany na papierze dobrej jakości. Powinno być oprawione w estetyczne okładki, czytelne, umożliwiać łatwe i szybkie wyszukiwanie, opisujące nie tylko skład potrawy, ale też jej gramaturę. Dotrze jest też zaprezentować daną potrawę na zdjęciu, bowiem nie każdy wie, jak dana potrawa wygląda i mając wcześniej ochotę na zjedzenie czegoś całkiem nowego klient zamówi potrawę znaną.

Po złożeniu zamówienia kelner zabiera kartę dań

Menu powinno cały czas być dostępne dla każdego klienta, nawet tego, który już zamówił i tego, który już konsumuje. Dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta – niejeden z klientów ma ochotę w trakcie jedzenia lub po zjedzeniu zamówionego dania dodatkowo coś jeszcze zjeść. Nie mając już karty dań w swoim zasięgu w większości przypadków zrezygnuje z dodatkowego zamówienia. Dlatego też ilość kart dań powinna być wystarczająca do zapewnienia wglądu w menu wszystkim gościom.

Nie interesowanie się klientem po złożeniu przez niego zamówienia

Wielkim błędem jest pozostawienie klienta samym sobie wtedy, kiedy już złożył zamówienie i je otrzymał. Nie natarczywie, ale delikatnie i uprzejmie, wystarczy zapytać się ze dwa razy w trakcie spożywania przez niego posiłku, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje a zapewniam, że niejeden z nich dodatkowo coś zamówi i jeszcze będzie zachwycony obsługą.

Nie zauważamy, że klient wszedł do lokalu

Niedopuszczalne są sytuacje, kiedy klient czeka w naszym lokalu kilkanaście minuta na to, by kelner raczył się nim zainteresować i do tego jeszcze po nawoływaniach w jego stronę. Taka sytuacja sprawi, że taki klient zapewne już więcej do nas nie przyjdzie. Jeśli mamy dużo gości to musimy mieć też większą liczbę pracowników do ich obsługi, Niestety, nie da się załatwić wszystkiego półśrodkami.

Przynoszenie otwartych napoi

Niewybaczalnym błędem jest podawanie klientowi otwartego napoju, lub nie daj Boże, otwartego piwa lub otwartej butelki wina. Zawsze należy przynieść butelkę zamkniętą i otworzyć ją przy kliencie. Jeśli piwo ma być w kuflu lub szklance to ta zasada również obowiązuje. Butelkę otwieramy przy kliencie i przelewamy jej zawartość do kufla lub szklanki. Pozostałość ( jeśli w szklance nie zmieści się cała zawartość) pozostawiamy w butelce na stole. Błędem niewybaczalnym jest też podawanie wina w lampkach. Rozlewamy je do lampek dopiero przy stoliku klienta. Przynosimy zawsze zamkniętą butelkę, otwieramy ją przy kliencie.

Niewłaściwe wykorzystanie potencjału lokalu

Nie należy poprzestawać jedynie na serwowaniu posiłków w restauracji. Szczególnie obecnych czasach, kiedy konkurencja jest coraz większa a klient coraz bardziej wymagający. Trzeba zastanowić się, w jaki jeszcze sposób można wykorzystać swój potencjał i zarobić dodatkowe pieniądze. Może to być catering, imprezy okolicznościowe, warsztaty kulinarne, imprezy tematyczne. Jest z czego wybierać.