Quebab Factory- nowy wymiar lokali typu kebab

27 kwietnia 2020 ABC Aktualności
Quebab Factory- nowy wymiar lokali typu kebab
Co to jest Quebab Factory? Skąd pomysł na franschising i czy ma szansę zadomowić się na polskim rynku. Do kogo kierują swoją ofertę i w końcu gdzie takie lokale mogą być tworzone, oraz według jakich koncepcji.
Co to jest Quebab Factory?

W skrócie to sieć lokali szybkiej obsługi, serwujących dania kuchni tureckiej i indyjskiej. W szerszym znaczeniu Quebab Factory to marka która kreuje nowy wymiar lokali typu kebab. Poza standardowym menu bazującym na mięsie doner serwowanym w formie dań  oraz w formie rollo, serwujemy elementy kuchni indyjskiej. Chicken tikka, shish kebab, indyjskie pierożki samosa. Wszystkie serwowane posiłki powstają ze składników własnej produkcji. Jedną z indywidualnych cech naszego menu jest obecność oryginalnej pity arabskiej, dostarczanej do naszych restauracji na świeżo, prosto z piekarni. Ideą QBB jest serwowanie dobrej jakościowo kuchni środkowowschodniej w przystępnej cenie. Dzięki dewizie “the best food money can buy” oraz nietuzinkowej aranżacji naszych lokali dywersyfikujemy grupę odbiorców, która znacznie wykracza poza typowy target lokali typu fast food.

Pomysłów na franchising, czyli długoterminową umowę pomiędzy właścicielem marki a korzystającym jest na naszym rynku sporo. Czy ten nowy biznes ma szansę na dobre zadomowić się na polskim rynku?

Niewątpliwie, ocena atrakcyjności systemu czy potencjału marki w dobie pandemii ma inny wymiar. Trudno określić jakie parametry wziąć teraz pod uwagę przy ocenie ryzyka. Najstarszy lokal Quebab Factory działa od 2016 roku. Okres 4 lat dla biznesu w segmencie fast food, który prowadzi ciągłą ekspansję to bardzo dobry staż. Przez te 4 lata otworzyliśmy kolejne 4 lokalizacje. Dwie nowe zostaną uruchomione w trakcie najbliższych tygodni pomimo trwającej kwarantanny i obostrzeń. Podczas otwarcia istniejących lokalizacji testowaliśmy różne kampanie reklamowe, czasem niżej, czasem wyżej budżetowe. Nikt wcześniej nie prowadził dla lokali „kebab” tak rozproszonych kampanii w outdoorze, musieliśmy sami stworzyć sobie statystyki skuteczności. Każde otwarcie było tak samo owocne, z bardzo wysoką frekwencją.

Niektóre lokale otworzyliśmy w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie na nasz produkt, korzystając z SEO i SEM. QBB już w tej chwili ma listę kolejnych lokalizacji „must have”, w których prowadzimy już częściową sprzedaż z dostawą. Otwieramy się tam, gdzie mamy już przetarte szlaki. W tym ostatecznie nisko-marżowym biznesie segment dostaw czasem jest na granicy opłacalności, jednak buduje on skuteczny marketing i zdaje wysokowartościowe raporty potencjału nowych lokalizacji. Ta gałąź gastronomii charakteryzuje się też bardzo dużą rotacją i nieuczciwą konkurencją. Często nawet ściana w ścianę otwierały się inne lokale, z ładnym wnętrzem, znacznie tańszym produktem, większymi porcjami- w okresie tych kilku lat widzieliśmy dziesiątki małych firm, które nie dotrwały nawet roku działalności. Wielokrotnie lokale te otwierają obcokrajowcy, unikają fiskalizacji wszystkich transakcji. Zatrudniają pracowników na umowy śmieciowe (lub ich nie zatrudniają), nierzadko zaniżają ceny rynkowe -wprost- psują rynek. To problem natury ustawodawczej, który ufam że na przestrzeni najbliższych kilku lat zostanie rozwiązany.

Teraz społeczeństwo stanie się bardziej roztropne w wydatkach, jedzenie na mieście czy z dostawą znów stanie się luksusem. Tańsze restauracje z dobrą kuchnią i oryginalną ofertą będą miały teraz lepsze perspektywy. My funkcjonujemy, uruchamiamy rozszerzone koncepty, stale pracujemy nad skutecznością operacyjną i standaryzacją. Nie zmieniamy założeń koncepcyjnych, skoro te okazują się przynosić zyski.

Jakie wymagania stawia sieć wobec omawianego biznesu.

Dotychczas, oczekiwaliśmy co najmniej 80tys. Zł kapitału, w tym 20% wkładu w gotówce. Opłata wstępna wynosiła 20tys. Złotych i pokrywała pakiet franchisingowy, szkolenia wraz z testami adaptacyjnymi w lokalu pilotażowym, system sprzedażowy oraz projekt architektoniczny i technologiczny) , pobieraliśmy także stałą opłatę franczyzową zależną od wybranego konceptu Quebab Factory. Już pracujemy nad tym, jakie oczekiwania będą stawiane potencjalnym franczyzobiorcom w okresie pandemii. Obecnie odnotowujemy 52% dotychczasowej sprzedaży (porównując ten sam okres sprzed pandemii) i bardzo duży przyrost nowych klientów, którzy jeszcze kilka tygodni temu byli klientami innych konceptów. Uważamy, że liczby te mogą przekonać rzeszę inwestorów z branży i osoby wcześniej nie związane z gastronomią, które będą szukały najmniej ryzykownych pomysłów na biznes. Dysponujemy listą lokalizacji, jednak chętnie zapoznamy się z ofertą lokalu każdego partnera. Jego doświadczenie nie jest dla nas tak ważne, jak gotowość do samodzielnej organicznej pracy w lokalu. Ten biznes rządzi się wieloma zasadami, których znajomość jest istotna.

Jakie korzyści wynikają z decyzji o przystąpieniu do marki?

Nie tylko wygląd naszych lokali, identyfikacja wizualna i założenia koncepcyjne mają być oryginalne. Chcemy wspierać naszych partnerów w 100% i odciążać ich w tych obowiązkach wynikających z prowadzenia tego biznesu, które i dla nas były największym utrudnieniem. Oprócz standardów takich jak: audyt lokalizacji, wsparcie w przygotowaniu dokumentacji, szkolenia, support w procesie otwarcia, wspólny marketing oferujemy między innymi: usługę leasingu wykwalifikowanych pracowników, prowadzenie kadr i księgowości przez własny dział prawny, szkolenia obcojęzyczne, w tym ukraiński i arabski, dostęp do centralnej kuchni.

Jakie ryzyko musi ponieść przyszły franczyzobiorca i jakiego wsparcia udzieli wasza firma?

Zdecydowanie najmniejsze ryzyko towarzyszy uruchomieniu QBB Point, które serwuje tylko szybkie dania na wynos. Taki lokal można otworzyć już za 80tys. Złotych, a zwrotu inwestycji można spodziewać się nawet po roku. Dysponujemy własnym systemem finansowania inwestycji, preferencyjnymi warunkami zakupu całego wyposażenia, własnym zespołem budowlanym i projektowym. Możliwości każdego partnera analizujemy indywidualnie i jesteśmy bardzo otwarci na nieszablonowe rozwiązania.

Jak długo sprawujecie opiekę nad lokalami sieci i na czym ona polega?

W okresie miesiąca od otwarcia w lokalu partnera stacjonuje Trener oraz któryś z członków Zarządu. Jeżeli okazuje się, że support musi trwać dłużej, jest nadal prowadzony. Po okresie adaptacyjnym, co najmniej dwa razy w miesiącu odwiedzamy lokale partnerskie wykonując audyt, regularnie weryfikujemy jakość potraw i serwisu z udziałem Mystery Shoppera, przekazujemy wszystkie raporty, zalecenia i zadania partnerom. Prowadzimy też monitoring konkurencji, by kreować celne kampanie reklamowe dla konkretnej lokalizacji.

Proszę wyjaśnić system rozliczeń finansowych z właścicielami lokali sieci Quebab Factory

Ten jest zupełnie standardowy: pobieramy wstępną opłatę franczyzową oraz stałą opłatę za udostępnienie brandu oraz na wspólny fundusz marketingowy od 5% do 12% obrotu netto, zależnie od konceptu.

Gdzie takie lokale mogą być tworzone i według jakich  koncepcji?

Dysponujemy trzema konceptami lokali:

Quebab Factory  -jako restauracja serwująca dania kuchni tureckiej oraz przekąski z pieca tandoori, z modelem obsługi kelnerskiej, z powierzchnią od 120m²; lokal powinien posiadać duże, przeszklone witryny oraz przynależne miejsca parkingowe oraz miejsce na sezonowy ogródek i koncesję na sprzedaż alkoholu.

QBB Point -lokal szybkiej obsługi serwujący wyłącznie kebab w koncepcji take away, wymagana powierzchnia lokalu od 40m²; mile widziana koncesja na alkohol typu “A”;, obecność przeszklonej witryny, lokalizacja w ciągu handlowym o wysokim natężeniu ruchu pieszych.

QBB Lounge– klimatyczny pub serwujący drinki i koktajle, prowadzący sprzedaż baklavy oraz innych wschodnich deserów. Wyposażony w shishę, wymagana powierzchnia lokalu: od 40m²; konieczna koncesja typu “C” oraz miejsce na sezonowy ogródek.

Czy ma Pani sposób na przekonanie jeszcze niezdecydowanych a poszukujących pomysłu na własny biznes do współpracy?

Oczywiście, nie tylko dla tych niezdecydowanych 🙂 Nasz know how pochodzi prosto z krajów arabskich. Zatrudniamy pracowników z Bangladeszu, Turcji, Tunezji, Indii, Pakistanu, Iraku, Iranu, Uzbekistanu czy nawet Zimbabwe. Przystąpienie do naszej sieci może okazać jedną z mniej ryzykownych obecnie inwestycji, a segment który reprezentujemy znajdzie się niedługo w fazie wzrostu. Wraz z naszymi partnerami możemy zmienić stereotyp „polskiego kebaba” i znacznie zmniejszyć nieuczciwą konkurencję.

W czasie pandemii odnotowujemy spektakularne wskaźniki operacyjności i rentowności. Przyrost nowych klientów z kanału delivery jest tak duży, że zdecydowaliśmy się otworzyć dwa kolejne lokale, które uruchomimy w przeciągu najbliższych tygodni. Planujemy uruchomić jeszcze co najmniej dwa kolejne punkty w 2020 roku.

Dziękuję za rozmowę

Z przedstawicielem Quebab Factory Panią Katarzyną Matyśniak rozmawiał Marian Balcerowski

quebab factory


quebab factory_logo

Pozostałe artykuły www.abc-restauracji.pl/artykuly

Oferta firmy Quebab Factory www.quebabfactory.eu