Który hotel nakarmi nas rano najlepiej?

23 stycznia 2019 ABC Aktualności
Który hotel nakarmi nas rano najlepiej?
Oferta śniadań hotelowych staje się coraz bogatsza. To już nie tylko jajecznica, pomidor, parówki i kajzerka, ale obszerny wybór nietuzinkowych potraw. Jakie są więc aktualne standardy gastronomiczne wyznaczane przez sieci hotelowe w Polsce? Na to pytanie odpowiada Raport Śniadań Hotelowych 2018, w którym zbadano i oceniono ofertę śniadaniową najpopularniejszych sieci hotelowych w Polsce.

Wraz z rozwojem turystyki krajowej zwiększa się zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty wypoczynkowe oferujące nie tylko atrakcyjne miejsca noclegowe, ale również wysoki poziom oferty gastronomicznej. Coraz częściej oczekujemy od restauratorów hotelowych ciekawego i zdrowego menu, bez względu na porę dnia. Czy realizacja tych życzeń ma odzwierciedlenie w rzeczywistości?

Na podstawie analizy działań wybranych obiektów 5 największych sieci hotelowych – Hotelu Diament, Double Tree by Hilton, Puro Hotels, Q Hotel oraz Qubus Hotel – stworzono Raport Śniadań Hotelowych 2018. Bada on poziom jednego z kluczowych elementów usługi hotelarskiej – śniadań. Jak mówi Jacek Bijak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w sieci Qubus Hotel: „Poza atrakcyjną ceną zakwaterowania, śniadania stały się jednym z głównych elementów oferty hotelowej. Z naszych badań wynika, że aż 87% gości hotelowych decyduje się na opcję noclegu ze śniadaniem.” Oprócz tego, raport pokazuje również trendy, jakie będą towarzyszyć gastronomii śniadaniowej w najbliższych latach.

Zdrowo i kolorowo

Pierwsza część Raportu Śniadań Hotelowych 2018 dotyczyła rodzajów śniadań, jakie oferują poszczególne sieci hotelowe. Zadano hotelarzom pytania o ich ofertę, jadłospis oraz aspekty związane z usługą. Pod uwagę wzięto nie tylko różnorodność menu i asortyment dostępny dla gości, ale także jakość produktów, otwartość na niestandardowe potrzeby (np. z uwagi na szczególnie restrykcyjną dietę), sezonowość i lokalność menu, a także atmosferę w samej restauracji.

Okazało się, że standardem śniadaniowym w hotelach stała się rozbudowana, warzywno-owocowa część bufetu. Największą różnorodność w tej kategorii oferuje Qubus Hotel, który o poranku serwuje nie tylko cytrusy i owoce sezonowe, ale także różnorodne owoce w syropie, melony oraz tak zwane super foods, czyli np. jagody goji lub nasiona chia.

Goście hotelowi bardzo często decydują się na lokalne wędliny i sery, a także zdrowe produkty zbożowe. Białe pieczywo zastępuje szeroki wybór chlebów i bułek z różnych mąk, a zwykłe drożdżówki – smakowite słodkości – od croissantów po ptysie. Tutaj prym również wiedzie Qubus Hotel, oferujący około 20 rodzajów pieczywa wypiekanego na miejscu lub sprowadzanego z lokalnych piekarni. Oprócz tego, goście hotelowi mogą cieszyć swoje podniebienia różnego rodzaju ptysiami, domowymi ciastami, goframi, ciastkami maślanymi, croissantami oraz ciastami z cukierni. Coraz częściej proponowane są także produkty bezglutenowe i bez laktozy. Wynika to z tego, że już co dziesiąty gość hotelowy jest na określonej diecie. Sprostaniu niestandardowym oczekiwaniom gości sprzyja forma bufetu, na którą zdecydowało się aż 95% hoteli.

Co prawda nadal większość gości, bo ponad 80%, nie wyobraża sobie śniadania np. bez jajek, ale ten trend powoli się zmienia i coraz częściej oczekuje się nie tylko szerszej gamy produktów dla wegetarian, ale także polskich i regionalnych potraw. Standardem jest już proponowanie w bufecie filetowanych świeżych owoców, warzyw, jogurtów, konfitur czy naleśników. Goście zwracają uwagę na współpracę z lokalnymi piekarniami czy gospodarstwami ekologicznymi. Chętniej sięgają po produkty regionalne, lokalne specjały i przysmaki czy własnoręcznie wypiekane chleby. Widzimy też duże zainteresowanie np. świeżo wyciskanymi sokami czy samodzielnie wypiekanymi goframi.” – wyjaśnia Jacek Bijak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w sieci Qubus Hotel.

Kulisy śniadania

A jak wygląda pod względem kosztów? Ceny śniadań hotelowych kształtują się obecnie na poziomie od 20 do 85 zł. W tym przedziale klienci otrzymują bogate menu, zawierające również produkty dla wymagających, to jest produkty od ekodostawców, bezglutenowe, wegetariańskie czy wegańskie. Coraz częściej restauracje hotelowe decydują się na przygotowywanie wędlin, a nawet serów we własnym zakresie. Niestety, nie jest to jeszcze standardem, a dodatkowym

atutem, gdyż dostępność tej usługi jest tylko w 2 z 5 ankietowanych hoteli, w tym w krakowskim Qubus Hotel. Dodatkowo, oprócz tzw. produktów home made, liderzy gastronomii hotelarskiej proponują lokalne specjały – aż 80% ankietowanych sieci hotelowych. Na Pomorzu możemy spróbować wędzonej ryby, na Śląsku doskonałych wędlin, a na Podhalu – oscypków. Hotelarze decydują się na kooperację z lokalnymi rolnikami i dostawcami nie tylko ze względu na trend slow food, ale kwestie logistyczne. Sezonowe produkty, których nie trzeba daleko transportować, kosztują mniej, są świeższe i o wiele smaczniejsze.

Bardzo zauważalne jest także elastyczne podejście do klienta. Serwowanie śniadań do pokoju lub na wynos, na przykład w przypadku wcześniejszego wymeldowania. Taką usługę zapewnia 80% zbadanych obiektów hotelowych. Zdarza się nawet zamawianie śniadania a la carte poza bufetem – szczególnie w przypadku alergików oraz dzieci. Tego typu odstępstwa są bardzo wygodną opcją, zarówno podczas wyjazdów służbowych, szkoleń czy konferencji, jak i podróży rekreacyjnych.

Zostaw opinię

W drugiej części badań zawartych w Raporcie Śniadań Hotelowych 2018, za sprawą platformy Revinate wzięto pod lupę opinie obrazujące ostatni rok blisko 1000 gości hotelowych. Grupa badanych chętnie zostawiała swoje opinie w takich serwisach jak Booking.com, HRS, TripAdvisor oraz Google+. Oceniano śniadaniowe menu, obsługę oraz atmosferę w hotelowych restauracjach.

W rezultacie, najwyżej ocenianymi aspektami oferty śniadaniowej analizowanych hoteli był wybór oferty śniadaniowej, smak oraz świeżość. Badani wskazali, że największy wybór produktów w ofercie śniadaniowej ma Qubus Hotel Kraków. Obiekt ten może się również poszczycić najwyższym wskaźnikiem dotyczącym świeżości oferowanych produktów.

Nietuzinkową atmosferę miejsca określa nie tylko design, ale także profesjonalna obsługa i „dobra strawa”. Smaczny i spersonalizowany posiłek budzi pozytywne emocje oraz zasadniczo wpływa na budowanie aprobującego wizerunku samego hotelu. Śniadania to ten element usługi hotelowej, który w najbliższych latach wciąż będzie się rozwijać. Już teraz poranne posiłki są na wyjątkowo wysokim poziomie. Przykładem tego jest Qubus Hotel. W celu sprostania niestandardowym oczekiwaniom klientów, wprowadza do swojego menu zróżnicowane i pożywne produkty od najlepszych polskich producentów. lokalnych przedsiębiorstw i ekologicznych gospodarstw. Dania typu home made – specjały przygotowywane na miejscu przez szefów kuchni. Wyniki Raportu Śniadań Hotelowych pokazują również, że Qubus Hotel dba o jakość i świeżość produktów. Zapewnia odpowiednią obsługę oraz dopasowuje się do indywidualnych potrzeb każdego ze swoich gości.


Sieć Qubus Hotel działa w Polsce od 1996 roku, rozwijając grupę nowoczesnych hoteli dla biznesu oraz turystów indywidualnych w 11 polskich miastach. Qubus Hotel to gwarancja komfortowych warunków do wypoczynku i pracy. W 11 obiektach 3- i 4- gwiazdkowych dostępnych jest 1210 pokoi i 46 sal konferencyjnych, wyposażonych w nowoczesny sprzęt audiowizualny. W obiektach znajdują się również ekskluzywne restauracje, a w wybranych hotelach goście mogą skorzystać z lobby barów i bogatej oferty fitness (baseny, sauny, siłownie, pokoje relaksacyjne). Sieć Qubus Hotel jest stabilną na rynku marką, która systematycznie rozwija swoje obiekty. Wysoki standard, specjaliści z dużym doświadczeniem w branży oraz efektywne mechanizmy wspierające zarówno działalność operacyjną hotelu, jak również ich sprzedaż, to atuty wyróżniające Qubus Hotel na rynku hotelarskim w Polsce. Sieć Qubus Hotel, to także synonim jakości usług.