Jak przyciągnąć i zatrzymać klienta?

13 sierpnia 2018 ABC Aktualności
Jak przyciągnąć i zatrzymać klienta?

Jak przyciągnąć i zatrzymać klienta?

Klient nasz pan

To hasło jest i powinno być nadal popularne i poważnie traktowane przez tych przedsiębiorców, którzy nastawieni są przede wszystkim na usługi. Wielu klientów to większy zysk, większy prestiż, większa satysfakcja z prowadzonego biznesu. Jak i co zrobić, by wielu klientów chciało korzystać z naszych usług?

Grupa docelowa

Należy zadać sobie podstawowe pytanie – do kogo będzie, czy też jest skierowany nasz biznes? Jaki typ klienta będzie preferowany? Nie musimy przy tym zbyt zawężać docelowej grupy klientów – oferta może być skierowana do dość szerokiej grupy, jednak powinien istnieć określony przedział, dla którego realizować będziemy główne przedsięwzięcia celem osiągnięcia zamierzonego celu.

Zrozum swojego klienta

Dobry przedsiębiorca to taki, który potrafi słuchać i realizować określone potrzeby

klientów. Jeśli już wiesz, czego pragnie potencjalny klient dostosuj swoją ofertę do jego oczekiwań. Jeśli ten proces powiedzie się to pamiętaj – nie pozostawaj na laurach – staraj się, jeśli jest taka możliwość, wciąż ulepszać swoją ofertę, wprowadzać do niej odrobinę nowości i świeżości.

Gdzie najczęściej przebywają ludzie, którzy poszukują twojego produktu? Jakie gazety czytają? Czy są uczestnikami forów Internetowych? Czy często podróżują? Na takie i wiele innych pytań musisz poszukać odpowiedzi. Możesz przeprowadzić badania marketingowe, możesz skorzystać z doświadczenia innych.

Wciąż sprawdzaj

Zawsze musisz pamiętać o tym, by sprawdzać skuteczność swoich działań. Stworzyłeś produkt, musisz, zatem wiedzieć, czy trafiłeś w gusta swojego docelowego klienta, czy trzeba dokonać pewnych modyfikacji. Sprawdzenia dokonasz najlepiej poprzez systematyczne śledzenie wyników sprzedaży.

Kontakty handlowe

Bez odpowiednich kontaktów handlowych nie osiągniesz zamierzonego celu i sukces twojej firmy będzie zagrożony. Naucz się nawiązywać odpowiednie relacje handlowe. Zastanów się, z przedstawicielami, których firm należy spotykać się osobiście, a z którymi można poprzestać na kontaktach poprzez środki techniczne. Od tego, wbrew pozorom, wiele zależy. Podtrzymuj dobre relacje z dotychczasowymi partnerami handlowymi, gdyż znaczną część zysków zapewniać będą powtórne zakupy dotychczasowych kontrahentów. Stwórz im pewność, że zawsze mogą na tobie polegać. Im dłuższa lista stałych klientów, tym większa stabilizacja finansowa firmy, tym mniej czasu poświęconego na poszukiwanie nowych.

Szybkie reakcje

Umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku i twoich klientów to nieodzowna cecha współczesnego biznesu. Im bardziej zbliżysz się do oczekiwań rynku, tym lepsze osiągniesz wyniki. Zawsze staraj się ulepszać produkt tak, by sprostać potrzebom twoich klientów.
Gdy twoje działania powiodą się, zauważysz znaczną poprawę wyników sprzedaży. Nie będziesz już musiał nakłaniać nikogo do kupna twojego produktu na siłę. On będzie się „sam sprzedawał”.

Stwórz stałą ofertę

Prezentowanie własnej oferty handlowej to jeden ze sprawdzonych sposobów dotarcia do szerokiego grona klientów oraz sposób na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów. Oferta może być modyfikowana, urozmaicana, zmieniana wciąż do potrzeb rynku. Zapewne jednak jej niezmienny trzon stanowić będą twoje wiodące produkty.

Promocja i reklama

To nie są synonimy, to działania, które mają za zadanie utrwalić w umysłach twoich klientów pozytywny obraz twojej firmy. Jak ważne to przedsięwzięcie obrazują działania znanych na całym świecie marek. Mimo wyrobionej pozycji na rynku, mimo rzeszy klientów wciąż reklamują swoje logo i swoje produkty. Czynią tak dlatego, bo spoczywanie na laurach powoduje regres i w konsekwencji może doprowadzić do gwałtownego spadku sprzedaży. Jak wiadomo – konkurencja nie śpi, zatem wszelkie działania, które utrwalają wizerunek naszej firmy są niezmiernie ważne i potrzebne?

Zebrał: Marian Balcerowski