Od 27 do 29 maja w Centrum AmberExpo w Gdańsku można było oglądać połączone działania czterech branż:
przetwórstwa rybnego, piekarnictwa, mleczarstwa oraz zaopatrzenia gastronomii.
Swoją ofertę prezentowało blisko 200 wystawców z 7 krajów: Polski, Niemiec, Litwy, Danii, Wielkiej Brytanii, Islandii i Włoch.
Integracja działań
Tematyka spożywcza obecna jest w programie Międzynarodowych Targów Gdańskich od wielu lat, ale dopiero po raz drugi proponujemy państwu formułę pozwalającą na dokonanie wszechstronnej prezentacji oferty kilku branż w ramach jednego zintegrowanego projektu. Pośród targowych atrakcji: live cooking, carvingowe graffiti, ogniste barmańskie show oraz degustacje produktów rybnych – mówi Andrzej Kasprzak, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Dla każdego coś dobrego
Halę Amber Expo odwiedziło w tym roku około 6 tys. osób. Byli to zwiedzający zainteresowani nowinkami z branży kulinarnej zarówno z kraju, jak i goście branżowi zza granicy(m.in. z Norwegii, Niemiec, Danii, Rosji, Islandii, Irlandii, Holandii, Ukrainy, Litwy, Hiszpanii, Szwecji, Włoch, Francji, Estonii, Belgii, Białorusi, Wysp Owczych). Atmosfera podczas targów pozwalała na przeprowadzanie rozmów handlowych oraz relaks przy zwiedzaniu stanowisk wystawców, czy oglądaniu pokazów związanych ze sztuką kulinarną. Wszyscy goście mogli przyjrzeć się najnowszym produktom i rozwiązaniom. Nie sposób było się nudzić. Program targów przewidywał liczne seminaria oraz szkolenia. Pierwszego dnia można było poznać nowoczesne techniki podawania potraw, które prezentował Wojciech Dembowski, ze Stowarzyszenia Kucharzy Polskich. Jest to organizacja non-profit, wspierająca wiele działań społecznych i angażująca się w kształcenie młodzieży. Stowarzyszenie organizuje pokazy kulinarne, szkolenia i konkursy, a także obejmuje swoim patronatem liczne wydarzenia kulinarne. Podczas tegorocznego Gastroexpo Stowarzyszenie organizowało III Ogólnopolską Sztafetę Kulinarną Młodych Kucharzy. Konkurs skierowany był do kucharzy – juniorów, którzy w 180 minut musieli przygotować 8 jednakowych zup, drugich dań i deserów. Najlepsi okazali się adepci sztuki kulinarnej z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Kłaninie. oraz relaks przy zwiedzaniu stanowisk wystawców, czy oglądaniu pokazów związanych ze sztuką kulinarną. Wszyscy goście mogli przyjrzeć się najnowszym produktom i rozwiązaniom. Nie sposób było się nudzić. Program targów przewidywał liczne seminaria oraz szkolenia. Pierwszego dnia można było poznać nowoczesne techniki podawania potraw, które prezentował Wojciech Dembowski, ze Stowarzyszenia Kucharzy Polskich. Jest to organizacja non-profit, wspierająca wiele działań społecznych i angażująca się w kształcenie młodzieży. Stowarzyszenie organizuje pokazy kulinarne, szkolenia i konkursy, a także obejmuje swoim patronatem liczne wydarzenia kulinarne.
Podczas tegorocznego Gastroexpo Stowarzyszenie organizowało III Ogólnopolską Sztafetę Kulinarną Młodych Kucharzy. Konkurs skierowany był do kucharzy – juniorów, którzy w 180 minut musieli przygotować 8 jednakowych zup, drugich dań i deserów. Najlepsi okazali się adepci sztuki kulinarnej z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Kłaninie.
Karpiem do klienta
Na uwagę zasługiwała akcja Towarzystwa Promocji Ryb „Pan Karp”. Przeprowadziło ono innowacyjną promocję świętokrzyskiego karpia. W hali targowej zaparkował „Karpiowóz” – moblina kuchnia cateringowa. Obsługujący ją kucharze częstowali zwiedzających potrawami z ryb słodkowodnych, kladąc duży nacisk na promowanie karpia. Mozna było spróbować potraw z ryb przyrządzonych przez mistrza kulinarnego Roberta Stelmaszyka. Głównym zadaniem objazdowego „Karopiowozu” jest uczynienie z karpia polskiej marki, znanej na całym świecie, kojarzonej z najwyższą jakością, wykwintnym smakiem, oryginalnością i zdrową żywnością.
Carvingowe graffiti
Uczestnicy i goście targów GASTROEXPO obejrzeli też kolejną odsłonę Ogólnopolskiej Olimpiady Dekoracji z Warzyw i Owoców ,,Carvingowe Graffiti”. Cudami wycinanymi
w warzywach mogliśmy cieszyć oczy dzięki organizatorom: Stowarzyszeniu Kucharzy Polskich, Międzynarodowym Targom SA oraz Carving Team Poland. Pierwsza konkurecja dotyczyła 70tej rocznicy powstania klubu sportowego Lechia Gdańsk. Drugim zadaniem było stworzenie pracy z motywem „PGE Areny Gdańsk” lub „AmberExpo”. Sędziowie mieli trudny orzech do zgryzienia, bo wszystkie prace zaskakiwały prezycją wykonania. Zwycięzcą Olimpiady został Paweł Pniewski. Kolejne miejsca zajęli: Grzegorz Gniech oraz Dominika Sadowska.
Płonące drinki Barcocktail
Przez 3 dni targów dużą popularnocią cieszyły się pokazy barmańskie zorganizowane przez ekipę Barcocktail z Gdańska. Tańczący z butelkami starali się udowodnić, że aby być dobrym barmanem trzeba mieć to w sercu. – Komponowanie koktajli jest dla nas formą sztuki. Latami zdobywana praktyka przynosi satysfakcję dopiero wtedy, gdy gość podchodzi do baru i wychodzi zadowolony – mówi Krzysztof Mięsiak, szef Centrum Uslug Barmańskich Barcocktail. Każdy pokaz to małe show, odbywające się z udziałem publiczności. To też zachęta do spróbowania swoich sił w sztuce barmańskiej, np. dla odwiedzających targi młodych ludzi z okolicznych szkół.
Jesteśmy tym, co jemy
Cykl wykładów i porad żywieniowych zaprezentowała Akademia Skuteczniej Diety. Uczestnicy mogli się dowiedzieć dlaczego warto jeść chleb, co wpływa na spadek popytu na pieczywo,czy fast-food bardzo nam szkodzi oraz jakie są najmodniejsze diety-cud
i czym ryzykujemy je stosując? Poza dawką wiedzy na temat zdrowego odżywania można też było skorzystać z indywidualnych konsultacji z dietetykiem oraz analizy składu i masy ciała.
Nagrody dla wystawców
Grand Prix Mercurius Gedanensis GASTROEXPO 2015 zdobyła firma Metro-Plast Sp. j. z Nysy. Jury uznało ich ekspozycję, za najbardziej atrakcyjną sposród prezentowanych na 18. Targach Wyposażenia i Zaopatrzenia Gastronomii, Hoteli i Sklepów.