Branża utrzymania czystości w centrum uwagi

14 maja 2020 ABC Aktualności
Branża utrzymania czystości w centrum uwagi

Branża utrzymania czystości w centrum uwagi

Mijają dwa miesiące, odkąd epidemia koronawirusa dotarła do Polski. Nowe obostrzenia i zasady oraz wprowadzenie restrykcyjnych sposobów zachowania higieny i ochrony osobistej postawiły branżę utrzymania czystości w centrum realiów gospodarczych. Minione kilka tygodni daje już możliwość oceny, w jakim miejscu obecnie znajduje się sektor.

Branża utrzymania czystości to producenci środków czystości, środków dezynfekcyjnych, akcesoriów do sprzątania i maszyn. Uczestnikami branży są także dostawcy półproduktów, firmy logistyczne i sprzątające. Zakres wpływu sektora na zjawisko epidemii COVID-19 jest więc ogromny. Podobnie odwrotnie – także sama pandemia wpływa bardzo mocno na branżę. W jaki sposób?

Ceny i dostępność produktów

W związku z przepisami dotyczącymi zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie epidemii, a także konieczności stosowania odzieży ochronnej, preparaty do dezynfekcji, maski i rękawiczki stały się towarem bardzo pożądanym.  W pewnym momencie, deficytowym. – Obecnie branża doszła do punktu, w którym płyny do dezynfekcji i maski są już dostępne na rynku. Deficyt mija. Można także powoli obserwować stopniowy spadek cen, choć występuje rywalizacja pomiędzy producentami – powiedział Marek Krzemieniewski, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Czystości.

Przedstawiciele PIGC wskazują natomiast, że sytuacja kształtuje się inaczej, jeżeli chodzi o dostępność rękawiczek. Surowce do ich produkcji pochodzą z jednego regionu świata – z Azji i Indii. Ich dostępność zależy od liczby drzew, z jakich można je pozyskać. – Tu, niestety, nie jesteśmy w stanie przyśpieszyć sprawy, by zwiększyć dostępność surowców. Popyt na te produkty jest podobnie wysoki w prawie całej Europie i Amerykach, a drzewa potrzebują czasu, by urosnąć. W tej sytuacji naturalnym jest, że rękawiczek brakuje, a ceny bardzo dynamicznie rosną. Rynek nie nasycił się tak, jak stało się to w przypadku masek i środków do dezynfekcji. Trudno przewidywać, by miało to ulec zmianie. Dodam, że na rynku pojawia się także alternatywa w postaci rękawiczek syntetycznych – wskazuje Marek Krzemieniewski.

Klienci czekają na inwestycje

Kolejną grupą, która w znaczny sposób odczuła konsekwencje epidemii, są producenci maszyn sprzątających. Ta część branży utrzymania czystości w marcu w jednym momencie zanotowała prawie całkowite zatrzymanie sprzedaży. Po pierwsze, odbiorcami maszyn są firmy sprzątające przestrzenie publiczne, galerie i magazyny – a więc te obszary, które wyłączono z użytkowania. W tej sytuacji nie tylko inwestycja w nowe maszyny w oczywisty sposób znalazły się na ostatnim miejscu listy priorytetów, ale także zakup części zamiennych był potrzebny dużo rzadziej. Jak wskazują przedstawiciele PIGC, obecnie można odczuć delikatne „drgnięcie” w kierunku powrotu do normalnej sytuacji handlowej. Do oczekiwanego poziomu jest jeszcze jednak w tym sektorze daleko.

Realizacja kontraktów zależna od profesjonalizmu zespołów

Filarem branży czystości są pracownicy. To właśnie oni odczuli konsekwencje pandemii. Kwarantanna spowodowała zamknięcie obiektów użyteczności publicznej, które sprzątały zespoły zatrudnione w wielu firmach. W Polsce branża czystości oznacza 700 tys. pracowników. Ilu z nich zostało zwolnionych lub wysłanych na bezpłatne urlopy, trudno oszacować, jednak wiadomo, że koronawirus zatrząsł dużym obszarem rynku pracy. Decyzja o otwarciu centrów handlowych wróży powrót niektórych pracowników liniowych do obowiązków. Kolejne kroki związane z „odmrażaniem gospodarki” prawdopodobnie spowodują, że pozostałe zespoły będą mogły włączyć się do pracy. Pokażą to kolejne tygodnie.  Jakość usług, jakie dostarczają firmy sprzątające, w bezpośredni sposób uzależniona jest od profesjonalizmu i zaangażowania, a także przeszkolenia– mówi Marek Krzemieniewski. – Dlatego właśnie niezwykle istotne jest, by rotacja na rynku pracy w naszej branży była jak najmniejsza, by udało się zatrzymać na stanowiskach największą liczbę osób. Będzie to miało pozytywny wpływ nie tylko na stronę HR-ową branży, ale także na samą realizację kontraktów – dodaje.

Kontakt dla mediów:

Aneta Wilbrandt
Dyrektor Biura Zarządu PIGC
mail: aneta.wilbrandt@pigc.org.pl

Agnieszka Nowakowska
Senior PR Manager, Pełka 360
Tel: 600 073 558 | mail: agnieszka.nowakowska@epcreatives.pl

Polska Izba Gospodarcza Czystości wraz z TUV Rheinland Polska sp. z o.o. przyznaje certyfikat jakości – „Gwarant Czystości i Higieny”. Wyróżnia on firmy z branży na tle konkurencji.

Organizuje branżowe targi, na które zaprasza firmy aktywne w sektorze utrzymania czystości, w tym fundusze inwestycyjne, zarządców i właścicieli nieruchomości. PIGC współdziała z organizacjami przedsiębiorców – Federacją Przedsiębiorców Polskich i innymi w celu wypracowywania wspólnych inicjatyw związanych z uwarunkowaniami prawnymi korzystnymi dla przedsiębiorców branży utrzymania czystości.

PIGC jest wydawcą czasopisma Forum Czystości, którego celem jest popularyzacja i promowanie nowości technologicznych oraz prawnych z branży czystości.  Izba współpracuje z największą branżową organizacją na świecie – ISSA – The Worldwide Cleaning Industry Association (ISSA).

Pozostałe artykuły: www.abc-restauracji.pl/artykuly

Portal handlowy: www.abc-handlu.pl

branża utrzymania czystości